اختلال در چهار بانک ادامه دارد [بروزرسانی: مشکل دو بانک حل شد]
حمله سایبری محدود به چهار بانک ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات باعث اختلال گسترده در خدمات بانکی شد. پس از حدود ۲۴ ساعت، مشکل دو بانک تجارت و صادرات برطرف شد، اما بانک ملی و توسعه صادرات هنوز با مشکل روبرو هستند. شورای هماهنگی بانکهای دولتی تأکید کرده که اطلاعات مشتریان در امان است.
![اختلال در چهار بانک ادامه دارد [بروزرسانی: مشکل دو بانک حل شد]](https://static.digiato.com/digiato/2026/06/credit-card-declined.jpg)
چرا مهمه؟
حمله سایبری به زیرساخت بانکی کشور رخ داده و خدمات چهار بانک بزرگ را مختل کرده است. میلیونها مشتری این بانکها بهطور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفتند و توانایی انجام تراکنشهای روزمره مانند خرید و انتقال وجه را از دست دادند. حادثه آسیبپذیری زیرساختهای حیاتی کشور را نشان میدهد و اهمیت امنیت سایبری را برای عموم مردم یادآوری میکند.
به درد کی میخوره؟
• مشتریان بانکهای ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات • کارشناسان و فعالان امنیت سایبری • مدیران فنی و مسئولان بانکها • شهروندانی که به خدمات بانکی آنلاین وابسته هستند
تو عمل چی کار کنیم؟
با خواندن این خبر، مشترکانی که حسابشان در این بانکها است میتوانند برای تراکنشهای ضروری از بانکهای دیگر استفاده کنند و وضعیت را از منابع رسمی پیگیری نمایند. این حادثه یادآور اهمیت امنیت سایبری و لزوم رعایت نکات ایمنی در تراکنشهای بانکی است.
نظر BlueIT News
حمله سایبری به چهار بانک، نشاندهنده ضعف در امنیت زیرساختهای مالی کشور است. بانکها باید بهجای واکنش نمایشی، سرمایهگذاری واقعی روی امنیت سایبری انجام دهند و سناریوهای بازیابی سریع را تمرین کنند.