پس از نزدیک شدن به شکست، شبکه عمیق فضایی ناسا در مأموریت آرتمیس دوم «به خوبی کار کرد».
در طول مأموریت آرتمیس I، شبکه Deep Space Network به دلیل تقاضای دادههای زیاد از فضاپیمای اوریون و ۴۰ مأموریت رباتیک، دچار تنگنا شد و برخی دانلودها را به تعویق انداخت. برای آرتمیس II که تنها نه روز طول کشید و کاوشگرهای کعبسَت کمتری داشت، ناسا با بهبود فرآیندهای زمانبندی و هماهنگی، توانست ارتباط پایدار و بدون مشکل با کاپسل خدمهدار حفظ کند.

چرا مهمه؟
آرتمیس I نشان داد که شبکه DSN در مواجهه با بار دادهای بالا میتواند دچار اختلال شود؛ این موضوع باعث تاخیر در دریافت دادههای مهم از تلسکوپ جیمز وب و روباتهای مریخ شد. در آرتمیس II با بهبود برنامهریزی و کاهش تعداد کاپسلهای کوچک، فشار بر شبکه کمتر شد و ارتباط بیوقفه برای خدمه فضایی تضمین شد. خوانندگان باید بدانند این بهبود، نشانگر توانایی ناسا در مدیریت بهتر منابع ارتباطی برای مأموریتهای آینده با خدمه است و احتمال بروز مشکلات مشابه در پروژههای علمی دیگر را کاهش میدهد.
به درد کی میخوره؟
• مهندسان ارتباطات فضایی • مدیران پروژههای فضایی • پژوهشگران علمی وابسته به دادههای فضایی • علاقهمندان به برنامههای آرتمیس
تو عمل چی کار کنیم؟
خوانندگان میتوانند با بررسی تغییرات در فرآیند زمانبندی DSN، برنامهریزی دقیقتری برای استفاده از این شبکه در پروژههای خود داشته باشند و از تداخل دادهها جلوگیری کنند. همچنین، تیمهای فنی میتوانند از تجربیات ناسا برای بهبود سامانههای پشتیبان ارتباطی در مأموریتهای آینده بهره ببرند.
نظر BlueIT News
بهبود هماهنگی زمانبندی DSN نشان میدهد که حتی در مواجهه با فشارهای سنگین، با برنامهریزی دقیق میتوان از شکستهای احتمالی جلوگیری کرد؛ این درس برای تمام پروژههای بزرگ دادهمحور در فضا حائز اهمیت است.